Verslag milieuraad 11 mei 2006

Aanwezig:

Berghmans Hugo; Creemers Annemie; De Laet Marina; Desmyter Jan; Devisch Ronny; Iven Ivo; Mertens Erik; Roekens Edward; Tobback Marc; Van Peer Ria; Van Puyvelde Jeannine; Vermeiren Luc; Wouters; Van Caimere Paul; Bayens Raymonde

Milieuraad “op toer” – Mortsel Dorp.

Zoals voorgesteld op de jaarvergadering heeft de milieuraad geëxperimenteerd met naar de wijken toe te gaan om zo een betere voeling met de bevolking te krijgen én de bevolking eenvoudiger in contact te brengen met de milieuraad.

De wijk “Mortsel Dorp” kreeg de primeur. Hiervoor werd de kleine vergaderzaal van het “Lepelhof” afgehuurd.

De vergadering werd aangekondigd in “Mortsel Info” en er werden 1400 uitnodigingen huis-aan-huis bedeeld in de wijk.

Ook de agenda van de bijeenkomst had een wijkgebonden thema: milieuaspecten bij de heraanleg van de Kerkstraat.

Ondanks de intensieve publiciteit, waren slechts vier buurtbewoners aanwezig.

Milieuaspecten bij de heraanleg van Kerkstraat en Wolschaerderveldenstraat

Over de Wolschaerderveldenstraat kunnen we kort blijven: de heraanleg is uitgesteld omdat het (in het TRP) geplande nieuwe rioleringstelsel (nog) niet aansluitbaar is op het bestaande stelsel in de aangrenzende straten (dit ligt hoger).

Wat betreft de Kerkstraat:

Een speelbos achter begraafplaats Cantincrode?

Achter de begraafplaats Cantincrode is er ruimte om een speelbos aan te planten.

De zone van 1.1 Ha heeft als bestemming ‘zachte recreatie’ en bestaat nu uit grasland dat langzaam aan het verbossen is. De stad voert hier een hooilandbeheer.

Het stadsbestuur wil voorlopig het gebied niet gebruiken zodat er eventueel sportvelden (ter vervanging van de terreinen aan de luchthaven) aangelegd kunnen worden. Hierdoor komt de natuurfunctie wel erg onder druk te staan.
Het terrein is bovendien slecht bereikbaar en er is slechts plaats voor maximaal 3 voetbalvelden.

Vanuit de milieuraad zijn er ongetwijfeld vrijwilligers die zich willen inzetten voor de ontwikkeling van het speelbos.
Er wordt voorgesteld om de scholieren te betrekken bij het aanplanten van het bos om zo een grotere betrokkenheid van de jeugd te bekomen.

De milieuraad adviseert het stadsbestuur om een speelbos op dit terrein te ontwikkelen. (zie adviezen)

Meer info:

Advies: lichtaudits ter evaluatie van openbare verlichting

Zoals afgesproken werd in de vorige vergadering werd eer een advies opgesteld i.v.m. het invoeren van lichtaudits ter evaluatie van openbare verlichting

Advies: zie 'adviezen 2006'

Ruimtelijk structuurplan Mortsel:

 Jan Desmyter stelde in het kort de nieuwe accenten in het ontwerp ruimtelijk structuurplan (RSP) voor dat aan de GECORO ter advies voorgelegd werd.

Er werd gevraagd om volgende nieuwe punten aan de GECORO voor te leggen om op te nemen in het nieuwe RSP:

Het advies van de GECORO i.v.m. het nieuw ontwerp ruimtelijk structuurplan: zie bijlage.
De gemeenteraad van 30 mei 2006 heeft hiervan kennis genomen.

De opmerkingen zullen opgenomen worden in het ontwerp RSP dat aan de bevolking voorgelegd gaat worden in een openbaar onderzoek. Dit ontwerp zal waarschijnlijk in de gemeenteraad van 27 juni 2006 behandeld worden.

Gevolg stadsbestuur aan adviezen:

In zitting van 24 april 2006 heeft het college van burgemeester en schepenen volgende reacties geformuleerd op een aantal adviezen van de milieuraad werden uitgebracht.

Mededelingen - rondvraag

“Lichten startbaan luchthaven Antwerpen aan de krijgsbaan staan erg vaak op rood” – reactie luchthaven

Sinds begin 2005 worden de verkeerslichten op de F. Beirenslaan (Krijgsbaan) op rood gezet voor elke landing op Rwy 29, en dit ongeacht het type of grootte van het landende vliegtuig.
Ook voor elk vertrek op Rwy 11 van een meermotorig toestel wordt het verkeer op de Krijgsbaan tot stilstand gebracht (dit was reeds jaren zo).
Het is een autonome beslissing van de Verkeersleiding (Belgocontrol) waartegen de luchthavendirectie zich onmogelijk kon of mocht verzetten.

De maatregel is enkel ingegeven om de veiligheid van zowel het vliegverkeer als gebruikers van de Krijgsbaan veilig te stellen. Alle toestellen (groot én klein) die de luchthaven aanvliegen zijn onderworpen aan eenzelfde regelgeving en naderingsprocedure.
Alle toestellen moeten de nodige clearance (veiligheidshoogte) houden boven elk opstakel dat zich in de nadering van de Rwy kan bevinden. Deze veiligheidshoogte is dichtbij de landingsbaan erg klein en daardoor dient men een voertuig op de Krijgsbaan tussen de verkeerslichten te aanzien als een obstakel.

Diverse:

Er werd gepleit voor de heraanleg van de buurtweg naast het spoor tussen de Kapenbergstraat en de Van Dijckstraat. Dit zou erg handig zijn om voor de buurt het openbaar vervoer snel te bereiken.

Er wordt nogmaals gewezen om geen glyfosfaat (onkruidbestrijdend pesticide) te gebruiken op verharde oppervlakten omdat het daar niet afgebroken wordt door micro-organismen. Daardoor kan het product in het oppervlaktewater terechtkomen.

[Werking 2006]

laatste wijziging: 14/08/16