Berghmans H.; Bollen J.; Creemers A.; Ex W.; Iven I.; Jespers A.; Lambert G.; Mertens E.; Soens K.; Stroobandt H.; Tobback M.; Van Puyvelde J.; Van Tilburg E.; Wouters L.; Bemelmans A.; Van den Plas H.
J. Van Puyvelde had bezwaar tegen het verspreiden van de brochure van "Izen" (Zonneboilers) samen met het verslag (probleem met onafhankelijkheid.). M. Tobback had deze brochure mee opgenomen in het verslag om de werking van een zonne-boiler te illustreren. In de toekomst zullen dergelijke brochures niet meer toegevoegd worden aan het verslag.
In gevolg van ons advies van 18 september 1997 heeft het gemeentebestuur nu ook vastgesteld dat de tonnage marktafval nog steeds in de lift zit.
Prognoses voor 1998 op basis van getallen 1e kwartaal 1998 geven een stijging met 12 %.
Het gemeentebestuur gaat onderzoeken of de markthandelaars bereid zijn om zelf een ophaler voor hun afval te zoeken en te betalen. Indien zij hiermee akkoord gaan, zal het gemeentebestuur gratis de vuilniscontainers ter beschikking stellen (idem andere KMOs Mortsel).
Indien er geen overeenkomst met de markthandelaars is, zullen er geen containers meer geplaatst worden en dienen ze zelf hun vuilnis mee terug te nemen.
Om de evolutie in het ophaalrendement van GFT+ te bepalen werd er in de driehoek Liersesteenweg-St. Benedictusstraat-Kerkstraat een telling gedaan van het aantal aangeboden zakken GFT+-afval. De telling gebeurde tussen 8:30 en 9:00 uur. Er werd geteld op 10/4/98 (1 week na de invoering), 22/05/98 en 29/05/98 (2 maanden na de invoering).
De stelling dat elke "brievenbus" wekelijks minstens één GFT+ -zak dient aan te bieden (omdat bepaalde fracties die wel in de GFT+-zak thuishoren niet thuis-gecomposteerd kunnen worden) werd door een groot deel van de milieuraad niet aanvaard. Deze personen stelden dat ook voor deze fracties alternatieven zijn (kippen, geen luiers gebruiken, taartdozen bij papier, ...)
datum | 10/04/98 | 22/05/98 | 29/05/98 |
zakken/brievenbus | 30 % |
25 % |
32 % |
gedeeltelijk gevulde zakken | - |
45% |
35 % |
andere zakken | 2 % |
2 % |
1 % |
De cijfergegevens geven het verband tussen het aantal brievenbussen in de steekproef en het aantal aangeboden zakken. Gezien een aantal "brievenbussen" méér dan 1 zak aanbiedt, ligt de participatiegraad lager dan de opgegeven percentages.
Uit de cijfergegevens blijkt dat minder dan 1/3 van de bewoners gebruik maakt van de GFT+-ophaling. Er is geen duidelijke trend in de tijd merkbaar in het ophaalrendement.
Het formaat van de GFT+-zak blijkt eveneens niet te voldoen aan de noden van de burger: 40% van de aangeboden zakken is slechts gedeeltelijk gevuld. Daarnaast kunnen we eveneens vaststellen dat meerdere gezinnen meer dan één zak nodig hebben om hun GFT+-afval te verwijderen (hierop kunnen we geen exact getal kleven daar de telling hiervan bij appartementen onmogelijk is).
Na 2 maanden GFT+-ophaling zijn er nog steeds mensen die de nieuwe ophaalregeling niet kennen. Dit resulteert in het aanbieden van een restafval op de dag van de GFT+-omhaling. (1 à 2 % van de aangeboden zakken)
De heer Jespers voorzag een sorteeranalyse en evaluatie van het huidige ophaalsysteem voor afval in september.
Mevrouw Van Puyvelde drukte erop dat men het punt
"volksgezondheid" in het hele debat rond de
GFT+-ophaling niet uit het oog mocht verliezen. De
huisvuilophaling werd vorige eeuw ingevoerd om de hygiëne op een
hoger peil te brengen. Zij waarschuwde voor de onhygiënische
toestanden die ontstaan door het opslaan (stank, ongedierte) van
rottend afval en het ophalen ervan (rottingssappen lopen uit de
vuilniswagen, zakken barsten bij ophaling).
De stelling dat de Milieu Advies Raad niet "kost wat
kost" de milieubelangen moet verdedigen in deze materie en
dat men ook oog moet hebben voor de praktische problemen werd
algemeen aanvaard.
In de gemeenteraad van 19/05/98 werd aandacht geschonken aan de GFT+-ophaling. Op deze vergadering werd door schepen Jespers beweerd dat de milieuraad geen correcte gegevens verstrekt over de kostprijs van de GFT+-zak. De milieuraad moet deze stelling bijtreden. De foute gegevens werden veroorzaakt doordat we een ander rekenmodel gebruikten om de inhoud van de vuilzakken te berekenen. Hieronder vinden we de verschillende rekenmodellen terug samen met de kostprijs. In het eerste advies werd gebruik gemaakt van het bol/schijf-model omdat we op dat ogenblik nog niet beschikten over de Franse Norm (NF H34-004) die voor dergelijke berekeningen gebruikt wordt. De Franse Norm valt nog ongunstiger uit voor het berekende volume dan beide andere alternatieve berekeningen.
zak | GFT+ |
rest (klein) |
rest (groot) |
PMD |
|
prijs | BEF |
9,0 |
10,0 |
15,0 |
10,0 |
breedte | dm |
4,7 |
5,0 |
5,9 |
6,0 |
hoogte | dm |
5,3 |
7,0 |
8,9 |
8,2 |
knoopstrook | dm |
0,4 |
0,6 |
0,6 |
0,4 |
NF H34-004 (Franse norm) | |||||
totale inhoud | dm³ |
18 |
31 |
59 |
55 |
prijs/dm³ | BEF/m³ |
502 |
322 |
253 |
182 |
prijs tov rest-groot | 98% |
27% |
0% |
-28% |
|
bolmodel : zak gevuld zodanig dat boven- en onderzijde bolvormig staan | |||||
totale inhoud | dm³ |
29 |
45 |
82 |
79 |
prijs/dm³ | BEF/m³ |
305 |
222 |
183 |
126 |
prijs tov rest-groot | 67% |
22% |
0% |
-31% |
|
bol/schijfmodel : zak gevuld zodanig dat de bodem vlak op de grond staat, bovenzijde bolvormig | |||||
totale inhoud | dm³ |
21 |
35 |
66 |
62 |
prijs/dm³ | BEF/m³ |
420 |
283 |
226 |
160 |
prijs tov rest-groot | 85% |
25% |
0% |
-29% |
De Milieu Advies Raad maakt op 16/03/98 een advies over aan het gemeentebestuur.
Na Belgische Distributiedienst en t Periodiekske heeft De Streekkrant ook gemeld dat ze haar oplage voor Mortsel gaat beperken tot 10025 exemplaren (voorheen 11243).
Voor het grondgebied van Mortsel zal deze firma door deze handelswijze meer dan 18 ton (-11%) minder krantenpapier verbruiken per jaar.(2 Streekkranten, samen 280 g * (11243-10025) stuks * 54 weken)
Gezien deze kranten toch niet bedeeld werden te Mortsel (dankzij de zelfklever), zal deze verminderde oplage geen weerslag hebben op de gemeentelijke afvalstatistieken, maar werd er wel een werkelijke bijdrage geleverd aan de vermindering van de afvalberg.
Naar aanleiding van het punt "ongeadresseerd reklamedrukwerk" werd het probleem van het dubbel uitreiken van de telefoongidsen door Belgacom en ITT-Promedia aangehaald.
De Milieu Advies Raad is van oordeel dat een enorme papierbesparing verwezenlijkt kan worden door:
gidsen slechts op aanvraag van de individuele gebruiker te verdelen (bv. afhalen in teleboetiek)
gratis gebruik te kunnen maken van gelijkwaardige papierloze alternatieven: CD-rom, "minitel", internet. (probleem CD-rom/internet = veel fouten!, geen merkeninfo beschikbaar)
Bij het opmaken van dit verslag is het bericht binnengelopen dat de Heer Di Rupo beslist heeft om de verdeling van de "witte" gids toe te vertrouwen aan een overkoepelend orgaan (BIPT?) zodat er in de toekomst nog maar één witte gids verspreid gaat worden.
Initiatieven Milieu Advies Raad:
Het schepencollege van 18/05/98 heeft kennis genomen van ons advies en gemeld dat er geen gevolg aan gegeven kan worden daar ons advies uitgebracht werd nadat de verplichtingen van de verkavelaar reeds vastgelegd werden.
Op ons advies om in samenspraak met de verkavelaar, gebruik
makend van de nakende grondwerken, een tweede riolering aan te
leggen, werd geen antwoord gegeven. Bij navraag bij de
verkavelaar blijkt dat het gemeentebestuur met hem geen contact
opgenomen heeft om ons voorstel te bespreken.
De heer Jespers deelt mee dat er vroeger reeds met de verkavelaar
gesproken werd om een gescheiden riolering op zijn kosten aan te
leggen. Hierop werd toen negatief gereageerd.
De heer Jerspers stelt dat het voor de gemeente niet mogelijk is
in dit geval op haar kosten een tweede riolering aan te leggen.
Het voorstel om géén septische putten verplicht te stellen
bij deze verkaveling is evenmin weerhouden en er werd ook geen
motivatie gegeven waarom hieraan geen gevolg gegeven werd.
In de vergadering werd door de heer Jespers gesteld dat een
afwijking van de verplichting om septische putten aan te leggen
niet mogelijk is. Hij vreest voor verstoppingen en stinkende
rioleringen indien er geen septische putten aangelegd worden. Hij
stelde dat een afschaffing van de verplichting op een septische
put enkel kan na deskundig advies. Aquafin werd aangenomen als
mogelijk adviserend orgaan. De heer Ex waarschuwde voor het feit
dat Aquafin betaald wordt per hoeveelheid verwerkt afval, wat
haar advies kan bijkleuren.
Aquafin had beloofd terug contact op te nemen met de milieuraad
ivm gescheiden riolering en septische putten. De draad zal terug
opgenomen worden om een einde te kunnen stellen aan de discussie
wel/niet septische put en gescheiden riolering.
Het gemeentebestuur beveelt ons aan om in de toekomst in soortgelijke dossiers reeds in een vroeger stadium contact op te nemen met de betrokken diensten, zodat ze desgevallend wel rekening kan houden met ons advies.
De Milieu Advies Raad heeft "uit doorgaans goed ingelichte bron" vernomen dat er een nieuwe verkaveling op de tekentafel ligt voor gronden gelegen aan de Koeisteerthofdreef. Teneinde niet van laattijdigheid beschuldigd te kunnen worden, wordt een advies overgemaakt aan het gemeentebestuur.
Zoals beloofd werd er naar aanleiding van de informatie-avonden rond regenwater-hergebruik en zonne-energie een advies opgesteld.
Mevrouw van Puyvelde stelde dat ons advies ruim laat komt daar
er reeds een studie loopt betreffende rationeel energiegebruik in
het Mortselse zwembad. E. Mertens werd daarom gevraagd dit advies
met grote spoed te behandelen.
Mevrouw Creemers vroeg daarom of het mogelijk was om in de
toekomst alle projecten van het gemeentebestuur vooraf te toetsen
op hun milieu-impact.
De heer Bollen had bedenkingen bij het betrekken van leerlingen van het gemeentelijk technisch instituut bij de uitvoering en opvolging van de installaties: er kunnen verzekeringstechnische problemen ontstaan. Probleem dient nagegaan worden.
De heer Van Tilborgh vroeg of de projecten enkel tot deze voorgestelde beperkt werden. Het advies geeft enkel voorbeelden; deze lijst is zeker niet gelimiteerd.
Naar aanleiding van de voorbereiding van de tankslagcampagne is het gebleken dat een degelijke milieu-enquête noodzakelijk is om in de toekomst aanspraak te kunnen maken op bepaalde subsidiëringen (er rust echter nog een embargo op concrete informatie over dit onderwerp).
Het doel van een dergelijke enquête is het verzamelen van
degelijk statistisch materiaal (vb. Bierbeek), niet het
sensibiliseren van de bevolking (cfr. Edegem).
Hiertoe is het belangrijk dat er een zo breed mogelijke laag van
de bevolking bereikt kan worden. Naast informatie over de
verspreiding en toestand van de stookolietanks te Mortsel, kan
deze enquête ook nuttig gebruikt worden om de mortselnaar te
bevragen over andere themas. De zo bekomen gegevens kunnen
een nuttig werkinstrument vormen voor het bijsturen van het
beleid.
De enquête die in Bierbeek gehouden werd kan als voorbeeld dienen. In bijlage kunt u een kopie hiervan vinden. Deze enquête werd in eerste instantie verspreid met het gemeentelijk informatieblad. Hierop werd door ongeveer 30% van de bevolking gereageerd. Iedereen die niet deelgenomen had werd later nogmaals persoonlijk benaderd zodat uiteindelijk meer dan 80 % van de bevolking bereikt werd.
Een telefonische enquête lijkt niet haalbaar: vele mensen weigeren te antwoorden, duurt te lang
De vragenlijst bij gemeentelijk informatieblad voegen en wachten op reacties van de burger: impact belabberd (vb. "fietsenenquête bij "Mortsel Info" telde slechts 300 respondenten)
Om een voldoende respons op de enquête te bekomen werd voorgesteld om een aantal prijzen te verloten onder de deelnemers. Bij dit systeem werd eveneens gewaarschuwd voor fraude.
Om de vraagstelling te evalueren kan het nuttig zijn om de vragen eerst te testen op beperkte groep.
De milieuambtenaar had geen specifieke mededelingen.
zie "is een watermeter voordelig?"
Ook dit jaar zal er te Mortsel een behaag-actie gehouden worden door de Milieu Advies Raad in samenwerking met De Wielewaal.
Voor deze actie wordt er door De Wielewaal een samenaankoop van plantgoed georganiseerd. De prijs van de verschillende offertes varieerde van 671.000 BF tot 1.282.200 BF.
Ondanks dat de aankoopprijs van het plantgoed dit jaar lager is dan voorgaande jaren, zal de prijs voor de pakketten onveranderd blijven. De winst zal door De Wielewaal gebruikt worden om provisies aan te leggen voor volgende jaren.
Om het probleem met tekorten bij levering op te lossen zal er dit jaar een voorraad plantgoed te veel besteld worden om als reserve te functioneren.
De bestellingen voor plantgoed dienen dit jaar vóór 23/10/1998 binnen te zijn.
De heer Stroobandt merkt op dat sinds de invoering van de
betalende huisvuilzak er meer zwerfvuil in zijn omgeving te
vinden is (vanwege frituur). Toen de reden voor deze toename werd
onderzocht, bleek dit veroorzaakt te worden door het afschaffen
van de vuilbak buiten de frituur. Ook bij de krantenwinkel in
zijn buurt werd de prullenmand op straat verwijderd. De uitbaters
beweren dat er een sterke toename is van het misbruik van hun
afvalrecipiënten na de invoering van betalende huisvuilzakken.
Zij weigeren op te draaien voor de ophaalkost van het illegaal
gedumpte afval en hebben daarom hun vuilbakken op straat
afgeschaft.
De heer E. Mertens gaat navraag doen en de situatie opvolgen
(suggestie: plaatsen van gemeentelijke afvalbakjes in de buurt
van dergelijke inrichtingen).
Naar aanleiding van het decreet van 20/12/96 van de Vlaamse
regering werd de waterprijs opgetrokken van 29 BF/m³ naar 35
BF/m³. In de bevoorradingsvergoeding was vroeger reeds een
aantal gratis m³ water inbegrepen. Nu is die vervangen door 15
m³ gratis water per gezinslid.
Deze tariefwijziging kan tot een effectieve prijsverhoging voor
de consument leiden. Voor de Mortselnaars die beschikken over een
watermeter DN30 (of hoger - zie factuur; bevoorradingsvergoeding
van 2900 BF of meer) is het mogelijk op de waterfactuur te
besparen door de watermeter te laten vervangen door een type
DN20. Door deze ingreep kan 2436 BF per jaar bespaard worden. Het
vervangen van de meter is kosteloos en wordt uitgevoerd op
schriftelijke vraag van de abonnee.
laatste wijziging: 20/07/98