Iven I.; Tobback M.; Mertens E.; Bollen J.; Desmyter J.; Stroobandt H.; Jespers A.; Leys L.; Ex W.; Brantegem A.; van Lidth de Jeude J.; Depovere J.; Lesage M.
Subjectief gegeven: verkeer en criminaliteit worden als belangrijkste problemen ervaren door de bevolking
De kwetsbaarste groepen in het verkeer vormen de jongeren en de bejaarden.
Auto's worden steeds veiliger maar de zwakke weggebruiker heeft daar geen baat bij: zijn risico's zijn ongewijzigd gebleven.
Belangrijkste oorzaken van ongevallen:
- Onaangepaste snelheid; deze is afdwingbaar door:
- Signalisatie en reglementen
- Fysiek afdwingen: drempels, plateaus, bloembakken, obstakels,
- snelheidscontroles
- Verschillen in snelheid
- Negeren van de verkeerslichten; deze zijn afdwingbaar door:
- Vervangen door rotondes (probleem: plaatsgebrek, te hoge snelheid op de wegen)
- Roodlichtcamera's
- Alcohol
De pakkans is in België zeer klein:
- Er worden jaarlijks 10.000.000 voertuigen gecontroleerd. Dit levert 300.000 PV's op.
- Men wordt jaarlijks viermaal gecontroleerd op overdreven snelheid.
Deze mogen ingezet worden voor het vaststellen van een beperkt aantal wettelijk bepaalde overtredingen.
De plaatsing is geregeld in een protocol: de wegbeheerder, de politiediensten en het gerecht dienen een akkoord af te sluiten over de inplanting en de frequentie waarmee de camera zal werken.
De camera's leveren een personeelsbesparing op (geen verbalisant aanwezig), maken van goede foto's is niet moeilijk maar de verwerking van de foto's is arbeidsintensief.
Plaatsing van één camera is niet effectief: te plaatselijk effect.
Snelheidshandhaving met onbemande camera's kan efficiënt zijn door:
- Op een traject / in de gemeente een reeks "huisjes" voor camera's plaatsen.
- In één van deze mogelijke controlepunten een camera plaatsen en deze geregeld verplaatsen.
- Politietoezicht op niet-gecontroleerde plaatsen
- Doeltreffende communicatie: mogelijke controles aankondigen, resultaten bekend maken,
Technische problemen met de camera's:
- Werd gebruik gemaakt van bestaande detectielussen in het wegdek die ook door andere apparaten werden gebruikt. Dit gaf problemen.
- Plaatsing van de palen is niet optimaal:
- Men vereist dat op de foto zowel het rechtse verkeerslicht als het te verbaliseren voertuig te zien is.
- Gezichtsveld van de camera is vaak niet breed genoeg om aan deze eis te voldoen
Invloed op het ongevallencijfer:
- Aantal ongevallen te laag om juiste besluiten te trekken: op één kruispunt werden er meer ongevallen vastgesteld, op het andere minder.
- Aard van de ongevallen is gewijzigd:
- Minder aanrijdingen in de flank van de wagens (doordat rood licht gerespecteerd wordt)
- Meer kop-staartbotsingen (door remmen voor de verkeerslichten)
De invloed op de snelheid is niet gekend omdat er geen gegevens bekend zijn van vóór de plaatsing.
N60 Gent - Oudenaarde - kruispunt t' Peerdeken: (studie Administratie Wegen en Verkeer, 1997)
- Snelheidsovertredingen: -63% (opm.: verkeerslichten vormen reeds een "obstakel" dat de gemiddelde snelheid naar beneden trekt)
- Roodlichtnegatie: - 92%
Rondweg Leeuwarden, Nederland, gegevens 1995 (bron: Verkeerskunde 4, april 1997)
- Op bijna alle plaatsen daling van aantal snelheidsovertredingen en roodlichtnegaties
- Aantal ongevallen: -50%
- Aantal ongevallen met gewonden: -75%
Rotterdam - Rijnmond, 1995 (Jansen, Verkeerknooppunt Januari 1996)
- Het aantal overtredingen aan de roodlichtcamera daalde van 12 à 14 per uur naar 2 à 3 per uur.
Studie "Handhaving van verkeersregels in Nederland" (1990, Goldenberg ,Hway-Liem en Polak - "Effect van automatische waarschuwing en toezicht op snelheid in vier provincies")
- Op 80 km/u-wegen in Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Overijsel.
- Effect op rijsnelheid:
Fase 0
controleperiodeFase 1
Snelheidsaanduiding
en "U rijdt te snel"Fase 2
Onbemande camera'sGemiddelde snelheid 78.2 km/u 75.2 km/u 72.9 km/u % meer dan 80 km/u 38.2 % 28.0 % 11.4 %
- Effect op ongevallen: het aantal ongevallen daalde gemiddelde 35 % (min.: 5; max. 58 %)
West London, 1992 (J. Toogood - "Cuts by camera")
- 281 sites, 35 camera's alternerend op deze plaatsen gezet.
- Resultaten na één jaar:
- Doden: -70 %
- Zwaar gewonden: -50 %
- Licht gewonden: -18 %
- Totaal aantal ongevallen: -21 %
- Gemiddelde snelheid: -6 % tot -11 %
- Roodlichtnegatie: -65%
Stockholm , 1972 (Mäkinen - "Automatic enforcement of speed and red light violations")
- Roodlichtnegatie: geen effect vastgesteld omdat er vooraf ook reeds bijna geen overtredingen (0.5 %) werden vastgesteld.
Zweden, 1990 (Nilsson - "Trials with automatic surveillance 1990-1992")
- Snelheid daalde gemiddeld 3 %
- Camera heeft in stedelijke omgeving effect 500 m vóór en 100 m na de opstelling
- Camera heeft ook invloed op de richting die niet gecontroleerd wordt, invloed verdwijnt echter na een tijd.
op vraag van het gemeentebestuur werd er advies uitgebracht (zie adviezen)
op vraag van het gemeentebestuur werd er advies uitgebracht (zie adviezen)
" Met de huidige afvalwaterzuiveringen die in het Vlaamse land gebeuren is het gebruik van een "beerput" niet meer relevant en zelfs niet meer wenselijk.
Daarom is het aangewezen om de gemeentelijke bouwverordening aan te passen en deze verplichting te schrappen.
Hiervoor moeten de nodige stappen ondernomen worden.Via deze brief had ik graag het advies van de milieuraad ontvangen betreffende het gebruik van een "beerput" "
"indien de woning of het gebouw in een zuiveringszone A ligt, moet het huishoudelijk afvalwater rechtstreeks, m.a.w. zonder individuele voorbehandeling, geloosd worden in de openbare riolering. Uitzondering hierop vormen deze straten of rioolstrengen waarvoor het gemeentebestuur van oordeel is dat individuele voorbehandeling aangewezen is, gelet op de toestand van het rioolstelsel of de aard van de zuivering."
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999:
" Het college wenst niet deel te nemen aan de 'Nacht van de duisternis' zolang er geen overeenstemming is bereikt met de andere betrokken gemeenten. "
Antwoord van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999: zie advies
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999: zie advies
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999: zie advies
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999: zie advies
De Milieu Advies Raad Mortsel is laureaat van de wedstrijd "Fonds Dominique De Graeve 1999" met het project "Verkeersopvoeding via parcours langs alle basisscholen in Mortsel".
Aan deze prijs is een geldbedrag van 160.000 BF verbonden om het project te kunnen uitvoeren.
Op 6/9/1999 werd reeds een eerste werkvergadering georganiseerd (zie verslag)
De adviesgroep is samengekomen op 8/9/1999. (zie verslag)
laatste wijziging: 11/08/10