Verslag milieuraad 16 mei 2002
Aanwezig:
Berghmans Hugo; Berghmans Marc; Briers Matthy; Creemers Annemie; Cuypers
Koen; Desmyter Jan; Eerdekens Els; Iven Ivo; Lauwers Charles; Mertens Erik;
Pepermans Tinneke; Scheys Monique; Tobback Marc; Van Dyck Ann; Van Geel Ann;
Van Peer Ria; Van Tilburgh Eric; Wouters Leo
Natuurwandeling op de
berm (zone "Vredebaan")
Onder een stralende lentezon werd de milieuraad voorafgegaan
door een wandeling op de oude spoorwegberm langs de Vredebaan
Marleen Van Ende; die deze zone bestudeerd heeft in het kader
van haar opleiding natuurgids, was onze gids.
Zij liet ons kennis maken met verschillende plantensoorten op
het terrein en gaf ons ook een historisch overzicht van het
gebruik van deze kruiden in de mythologie en de volksgeneeskunde.
GECORO: voorstelling startnota ruimtelijk structuurplan
Mortsel
De leden van de milieuraad waren te gast op de tweede
vergadering van de GECORO
De voorstelling van de startnota ruimtelijk
structuurplan voor Mortsel stond op het programma.
Op de vergadering werd voornamelijk de gebruikte methodiek en
de gebruikte symboliek toegelicht.
Veel van de informatie ging verloren omdat de sprekers slecht
verstaanbaar waren voor het publiek.
Voorstel voor advies subsidie FSC-hout
- Annemie Creemers
Annemie Creemers vraagt de milieuraad om een subsidie voor het
gebruik van FSC-hout voor te stellen.
In bijlage kan men meer
informatie vinden over FSC en het nut van een
subsidiereglement.
Het WWF beschikt over een kant-en-klaar-reglement
Moeten we alles subsidiëren?
- Voornamelijk te gebruiken als sensibilisatiemiddel (subsidie
moet beperkt in tijd zijn, vb. 2 jaar)
- Men mag zich niet laten afschrikken door de kostprijs:
subsidie regenwaterputten wordt nauwelijks gebruikt.
Erik Mertens wijst erop dat het subsidiereglement REG
wel succes kent. Het succes blijkt af te hangen van de
financiële en praktische haalbaarheid van de
gesubsidieerde projecten.
Er werd besloten om eerst de documentatie te bestuderen en
eventueel de volgende milieuraad een
subsidiereglement te adviseren.
Mededelingen van de milieuambtenaar en het stadsbestuur
- Eric Mertens deelt mee dat het milieujaarplan 2002
moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 11/06/2002
(uiterste datum). Gelet op de vergaderdata van de
milieuraad zou dit betekenen dat er deze milieuraad al
advies moet worden uitgebracht.
Hij stelt voor om op 30/05/2002 een milieuraad te
organiseren om dit programma te bespreken en te adviseren
met de geïnteresseerden
Gezien er op die datum reeds een infoavond rond duurzaam
bouwen wordt georganiseerd, werd besloten de
milieuraad van juni te vervroegen naar 6 juni 2002.
- Er zal een onderzoek naar de luchtkwaliteit in Mortsel
uitgevoerd worden. Zoals in 1996, zal op dienstencentrum
De Populieren een meetpost opgesteld worden.
Er worden kwalitatieve gegevens verzameld in verband met
luchtpollutie door verkeer en brandstoffen.
- Parkbeheersplan Fort 4: een plan voor het binnenfort en
de buitenglacis is in voorbereiding. Eén klein probleem:
parkbeheersplan heeft nog geen juridisch
statuut en is dus niet afdwingbaar.
Een bosbeheersplan, dat wel afdwingbaar is, kan wel
we moeten dan wel zones afbakenen.
Rondvraag
- In het kader van de actie Trage wegen van de
BBL, gaat Annemie Creemers een groene
wandeling van ongeveer 5 km door Mortsel uitstippelen.
-
In de beleidsbrief lokaal
woonbeleid vinden we een verwijzing naar het
verwezenlijken van een nieuw woonproject aan de Lieve
Gruyaertstraat. De zone is nu woonuitbreidingsgebied en
eigendom van C.V. De goede Woning.
Marc Tobback vreest dat hierdoor weer een stuk open
ruimte (en groen) verloren gaat én dat het resterende
groen verborgen gaat worden achter de bebouwing.
De bedreigde weide staat in rechtstreeks contact met het
landbouwgebied ten noorden van Mortsel en dringt als een
groene vinger door tot aan de Liersesteenweg. Het ligt
naast spoorlijn 25bis (omleidingspoor naar Brussel) en
vormt samen met de spoorwegtalud een mogelijke
natuurverbindingsstrook.
Een voorstel tot advies
om deze zone ongerept te laten, zal volgende milieuraad
voorgesteld worden.
Op de milieuraad van
10 mei 2001 werd reeds volgende informatie gegeven:
- De sociale woningbouwmaatschappij "De ideale
woning" is eigendom van het terrein.
- De plannen voorzien dat er nog 3
appartementsgebouwen bijkomen en dat ter hoogte
van de speeltuin "L. Gruyaertstraat" de
straat wordt afgewerkt met eengezinswoningen.
- De achterste zone blijft open.
- De plannen voor deze nieuwe verkaveling werden
door het voorgaande gemeentebestuur goedgekeurd.
Indien "De ideale woning" beslist om
deze zone te bebouwen, staat er hen niets in de
weg.
- De bebouwing van het uitbreidingsgebied "Koeisteerthofdreef"
hing vroeger samen met het "open"
blijven van de zone "Hoeve Liekens". De
geschiedenis heeft hierover echter anders beslist.
- Het al dan niet bebouwen van uitbreidingsgebied
hangt af van de woonbehoeften van de stad en de
inpasbaarheid hiervan in de bestaande woonzone (bv.
door renovatie en invulbouw).
Mededelingen
- Beleidsplannen Woonbeleid en Buurtwerking:
In de gemeenteraad van 30/04/2002 werden de
beleidsplannen Woonbeleid
en Buurtwerking
voorgesteld en goedgekeurd.
- Wonen
boven winkels:
in het verslag van de middenstandsraad van 10/04/2002
vonden we:
Dhr. Luc De Houwer,
consulent van de stad Antwerpen stelt zich voor. Hij
heeft een strategisch plan opgesteld in verband met
'Wonen boven winkels en heeft ervaring betreffende
de uitvoering ervan. Dhr. I. Iven van de
milieuraad legt het voorstel van advies voor van Wonen
boven winkels.
Het voorstel omvat:
- een bouwverordening die bij nieuwbouw van een
handelspand de verplichting kan opleggen om een
afzonderlijke toegang te voorzien tot de
bovenliggende verdiepingen;
- één afzonderlijke toegang zou pas mogelijk
zijn indien de verdiepingen boven meerdere
handelspanden gelegen zijn;
- bij handelspanden met minstens 2 bouwlagen
moet men ook tenminste een woongelegenheid
voorzien;
? een vrijstelling kan voorzien worden voor de
kleinere handelspanden (voorgevelbreedte kleiner
dan 7 meter).
De AMM betreurt dat de milieuraad dergelijk advies
heeft opgemaakt zonder ruggespraak van de adviesraad
middenstand Mortsel aangezien het hier om een specifiek
handelaarprobleem gaat.
Dhr. Tobback zegt dat het niet de bedoeling was
van de milieuraad om de AMM uit te schakelen maar enkel
om de problemen met leegstand en verloedering op de
hoofdassen tegen te gaan.
Een dergelijke bouwverordening zal de woonfunctie
van de handelspanden stimuleren en de leefbaarheid van de
stadskern ten goede komen.
Hij stelt voor met de milieuraad en andere raden
een gemeenschappelijk voorstel te doen naar de
gemeenteraad.
Dhr. De Houwer geeft een toelichting over 'wonen
boven winkels'. Met moet rekening houden met
verschillende punten o.a.
- het probleem is veel complexer en
uitgebreider dan alleen maar een deur maken;
- men moet de verloedering en het leegstand
kunnen bewijzen; kan wet andere functie zijn o.a.
magazijn;
- inventaris van leegstaande woningen is noodzakelijk;
- reglementering van de Vlaamse wooncode
stelt woningen met minimum kwaliteitseisen vast;
- gemeentelijke bouwverordening kan bepaalde
straffen opleggen;
- is het project stedenbouwkundig in orde?
- is de bouwverordening niet strijdig met het
BPA?
Er kunnen ook verschillende oorzaken zijn waarom
eigenaars niet meedoen o.a.
- ruimte dient als kantoortje
- probleem van onderhoud en huurders;
- er is geen tweede ingang en men wenst ook
geen ingang te maken;
- eigendomstructuur (vorm van contract by.
erfpacht)
- bouwkundige problemen en juridische
problemen;
- financiële problemen: hoge kostprijs
renovatie e.d.
Conclusie: een gemeentelijke bouwverordening is
mogelijk doch moet men rekening houden met juridische en
financiële aspecten.
De stad Antwerpen heeft in 1994 een reglement goedgekeurd
met een premiestelsel.
Het voldoet niet aan de verwachtingen enkel wel wat
betreft de gevelverfraaiingen.
Besluit:
- De AMM besluit deze materie over te maken aan
de GECORO in het kader van het nieuw decreet op
de ruimtelijke ordening mits overleg van de
verschillende adviesorganen.
- In de werkgroep GECORO zijn nl. alle
belanghebbende partijen vertegenwoordigd.
- De stad Mortsel kan haar eigen accenten
leggen doch moet rekening houden met hogere
maatregelen.
- Een kopie van het verslag zal aan de
werkgroep overgemaakt worden.
|
- Graffiti:
Reeds meermaals werd in de milieuraad vervuiling door
graffiti aangeklaagd.
In de krant hebben we kunnen vernemen dat het
stadsbestuur een ploeg vaklui gaat oprichten die graffiti
ook op private gebouwen gaat bestrijden.
- Reglement erkenning
en subsidiëring van verenigingen:(op
25/05/2004 vervangen door
nieuwe versie)
De adviesraad Mortselse Middenstand geeft gunstig advies
aan het reglement
De gezinsraad stelt op 17/04/2002 het volgende advies
voor:
..De Gezinsraad gaat akkoord met het principe
basissubsidie, gebruikskrediet en projectsubsidie maar
heeft wel
enkele opmerkingen bij dit ontwerp:
- artikel 4 punt 6: het minimum aantal leden
brengen op 25
- artikel 8 § 2: het lidmaatschap van en de
actieve medewerking aan een adviesraad is wel
nodig
- artikel 12: er wordt voorgesteld de laatste
zin te schrappen: alleszins zou de basissubsidie
steeds moeten behouden blijven.
- de Gezinsraad stelt een proefperiode van 3
jaar voor gevolgd door een grondige evaluatie
- er wordt nergens iets gezegd over
samenwerking van verschillende verenigingen.
Misschien is het wel goed dat die op een of
andere manier extra stimulansen krijgt.
-
De milieuraad komt naar
buiten
Op 6 en 7 mei stond de informatiestand van de milieuraad
opgesteld in het stadhuis. De nieuwe inwoners en de
bewoners van de wijk Dieseghem konden tijdens hun
ontvangst op het stadhuis kennis maken met onze werking.
- proefproject wijkverhakselen:
- Zoals door het stadsbestuur vereist wordt, dienen
we de draagkracht bij de bevolking van een
dergelijk initiatief aan te tonen.
Draagkracht van een dergelijk initiatief werd
nagegaan op de ontvangsten voor nieuwe burgers en
de bewoners van de Dieseghemwijk op 6 en 7 mei
2002.
Resultaten:
- Aan de respondenten werd het voorstel
wijkverhakselen voorgesteld (1
dag per snoeiseizoen; centraal in de
wijk, verhakseld materiaal ter
beschikking)
- 22 op 23 gezinnen waren pro dit voorstel
- Één gezin zag er geen heil in omdat ze
in de buurt van het recyclagepark wonen
- Van de compostmeesters is vernomen dat
wijkverhakselen eveneens door
hen reeds gesuggereerd werd, maar dat zij
ook een negatief antwoord bekwamen
- Besluit:
- ondanks de beperkte steekproef kunnen we
stellen dat een actie wijkverhakselen
voldoende draagkracht heeft bij de
bevolking
- is het moment niet gekomen om het
proefproject terug op te nemen en de
werkelijke impact van een actie te
testen?
- De leden van de milieuraad hebben op deze
vergadering de wens uitgedrukt dat dit
project een tweede leven gaat kennen.
- zie ook: verslag
milieuraad 08/11/2001
[Werking
2002]
laatste wijziging:
11/08/10