Berghmans Hugo; Cuypers Koen; De Laet Marina; Desmyter Jan; Devisch Ronald; Lambert Griet; Peeters Veerle; Tobback Marc; Van Peer Ria; Schellekens Leen; Segers Walter
Voorstel begroting 2004 - versie december 2003 en commentaar milieuraad: zie advies begroting "milieu" 2004
Wat niet in de begroting 2004 geraakt is: (t.o.v. voorgestelde begrotingsvoorstellen in de milieuraad van september 2003)
Omschrijving | Bedrag | Opmerking |
---|---|---|
subsidie herbruikbare luiers | 1.500 | Met een premie van 100€ kunnen 15 gezinnen
gesteund worden.
In de milieuraad wordt afgevraagd of de milieulast van de ganse levenscyclus van de herbruikbare luier niet vergelijkbaar is met een equivalent wegwerpluiers die gecomposteerd worden |
subsidie jeugdverenigingen | 3.500 | Doel: gebruik van herbruikbare verpakkingen
bij activiteiten aan te moedigen (voorbeeldfunctie naar jongeren naar
analogie met subsidie voor de scholen)
Milieuraad denkt dat jeugdraad hierin betrokken moet worden om de mogelijkheden te onderzoeken Gezien het hier om een subsidie voor werkjaar 2004-2005 gaat, moet het bedrag pas in de begroting 2005 geschreven worden. |
controle emissie verwarming | 4.000 | Voor de meeste stadsgebouwen moet de samenstelling van de verbrandingsgassen van de stookinstallaties gecontroleerd worden.Dit is een wettelijke verplichting. |
verwerking afval Savelkoul | 25.000 | Op de ‘plantenbank’ zijn in de loop der jaren zeer grote hoeveelheden groenafval en compost verzameld. Aangezien we die zelf niet op korte of middellange termijn kunnen gebruiken is afvoer naar de composteringsinstallatie van IGEAN aangewezen. |
Regenwater riolering Dosfelhof | Milieuraad zal stadsbestuur adviseren hieraan toch middelen te besteden. | |
modellering verkeer VITO | 22.000 | VITO kan op basis van uitgebreide verkeerstellingen of voorziene evoluties met behulp van een computermodel de verwachte luchtvervuiling berekenen. Dit instrument laat toe op voorhand de gevolgen van bepaalde ingrepen in te schatten. |
bodemsanering Krijgsbaan | 120.000 | Het beboste deel van de onteigende gronden
aan de nieuwe parking Krijgsbaan is getroffen door een ernstige
bodemverontreiniging.
Het stadsbestuur is saneringsplichtig. OVAM schat de saneringskost op 120.000€. |
opstellen GIP riolering | De meeste gemeenten beschikken over een investeringsplan riolering. Hierin worden de geplande rioleringswerken in de komende 5 à 10 jaar vastgelegd. Om dit investeringsplan te kunnen opmaken moet de leeftijd en toestand (camera-onderzoek) van de rioleringen in de hele stad gekend zijn. Dit vereist voor Mortsel nog heel wat studiewerk | |
uitvoering bermproject |
In 2003 was er een krediet voor de “toelage duurzaam bouwen” van 12.500 euro voorzien.
Met de begrotingswijziging 2003/1 werd het krediet met reeds 3000 euro verhoogd, wat een totaal van 15.500,00 euro geeft
Nu reeds zijn er voor 15.499 euro subsidies uitbetaald. Om de nog niet afgehandelde dossiers van 2003 te kunnen uitbetalen, wordt er in begrotingswijziging 2003/5 nog eens een verhoging met 25.000 euro gevraagd.
Het totale budget voor 2003 zal dan 40.500 euro bedragen.
Voor het jaar 2004 is een begrotingsvoorstel van 20.000 euro ingediend voor de subsidie "duurzaam bouwen" (zie advies aanpassing subsidiereglement REG).
Advies: zie advies begrotingswijziging 2003/5
Advies: zie advies “groenelementen in de stad”
Om de uitgaven van het subsidiereglement REG te beperken, zal in 2004 een aanpassing doorgevoerd worden. Het stadsbestuur wil de beschikbare middelen voorbehouden tot de woningen/inwoners waarvoor de prikkel van een subsidie het meest nuttig is.
Het stadsbestuur stelt voor om de subsidie te beperken tot woningen met een kadastraal inkomen (KI) van minder dan 1100 euro. (Dit KI loopt gelijk met de premies voor verfraaien van gevels en functioneel verbeteren van woningen – zie verder)
Als we de subsidiedossiers van 2003 toetsen aan dit nieuwe criterium, dan blijkt dat de meeste dossiers ook zouden voldoen aan het nieuwe reglement.
In de gemeenteraad van 16 december 2003 werden volgende reglementen rond woonbeleid goedgekeurd:
Over deze twee reglementen moet de milieuraad geen advies uitbrengen omdat ze
tot “woonbeleid” behoren. De afhandeling van de dossiers loopt niet via de
technische dienst (milieudienst) maar via de dienst “woonloket” in het stadhuis.
Het (fysiek) scheiden van de REG-subsidie en de woonbeleidsubsidie maakt het
voor de burger niet dadelijk transparant en eenvoudig. Ook het overlappen van
vb. subsidie voor dubbele beglazing (REG) en deze voor vernieuwen van ramen en
deuren (woonbeleid) met elk verschillende criteria kan voor de nodige verwarring
zorgen.
Advies: zie advies aanpassing subsidiereglement REG
Voor het thermografie-project zijn we op zoek naar een actie-titel: …..
Volgende suggesties werden ingezonden:
Er werd beslist dat de actietitel “Straalt je dak ?” zal zijn
Geert Bellens (Tandem) situeert het Tandem-project.
Het thermografieproject is geselecteerd als een van de 5 “innoverende” projecten
in Vlaanderen die Tandem-ondersteuning krijgen.
Het aandeel van Tandem in het project, is de begeleiding van het traject, niet
praktische steun bij de uitvoering.
Nicolas Dosselaere deelt mee dat het thermografie-project voor Mortsel kadert
in een onderzoeksproject GMES van de ESA en de EU, meer bepaald het onderdeel
GUS dat slaat op de stedelijke omgevingen.
Het project is bedoeld om te onderzoeken wat de mogelijkheden van remote sensing
zijn in een stedelijke omgeving.
Veerle Peeters deelt mee dat het schepencollege voorlopig nog geen gunstig advies gegeven heeft. Het wil nog bijkomende informatie over:
Gezien het moment van de uitvoering van het project nadert, is het belangrijk
dat we snel een goedkeuring van het stadsbestuur krijgen. Er kan niet getalmd
worden daar het project enkel in hartje winter kan lopen.
(Hoge prioriteit om de timing te kunnen halen)
Nicolas Dosselaere deelt mee dat er mogelijk meer budget van de ESA gaat komen, zodat het project mogelijk een stukje Antwerpen kan meenemen of dat er meer tijd gespendeerd gaat worden in de opvolging van de project.
Na deze “burocratische” sessie werd er overgegaan naar de eerste praktische voorbereidingen.
Uitvoering zal plaatsvinden op een koude, windarme winternacht (late avond of
vroege morgen) na het kerstverlof 2003.
De “Go” zal een tweetal dagen vooraf gegeven worden door de meteo.
De verwerking en voorstelling van de gegevens gebeurt later op het jaar.
Om de metingen te kunnen kalibreren, is het noodzakelijk om ook metingen op
het terrein uit te voeren.
Hiervoor kan, naast de medewerkers van Eurosense, ook beroep gedaan worden op
vrijwilligers van de milieuraad en het stadsbestuur.
Om de metingen te kunnen interpreteren is het aangewezen om de
karakteristieken van verschillende types gebouwen te kennen. (dakhoek, materiaal
dakbedekking, isolatiedikte, binnentemperatuur, oriëntatie, …)
Veel van deze gegevens kunnen vooraf verzameld worden. De binnentemperatuur
dient op het moment van de vlucht gemeten worden.
Daarom is er afgesproken dat Eurosense een lijst bezorgt met criteria waarop we
“type”-woningen moeten selecteren plus het aantal te evalueren woningen. (Hoge
prioriteit om de timing te kunnen halen)
Op basis van deze lijst wordt gezocht naar vrijwilligers die aan de juiste
criteria voldoen en die willen meewerken aan het project. Vragenlijst +
telefoonlijst wordt opgesteld om snel in actie te kunnen schieten.
Om de binnentemperatuur te kunnen meten, dient de vrijwilliger te beschikken
over een (goede) thermometer die in de ruimte onder het dak geplaatst kan
worden. Dit blijkt niet zo evident te zijn.
Daarom wordt er bekeken of er voor alle vrijwilligers geen thermometer
aangeschaft kan worden.
Er zal door Marc Tobback contact opgenomen worden met Agfa-Gevaert, om te informeren of ze geïnteresseerd zijn in de meetgegevens en of ze mee willen werken.
Er moet ook nog bekeken worden of andere bedrijven de meetgegevens kunnen
benutten.
De stedelijke infrastructuur is ook een goed onderzoeksobject.
Het aspect “communicatie” is even belangrijk als de meting op zich.
Veerle Peeters gaat contact opnemen met de communicatieambtenaar om de
mogelijkheden te bespreken. (ook wie de communicatie gaat doen: milieuraad met
medewerking van de stad of omgekeerd)
Er moet ook bekeken worden of de luchtfoto’s permanent raadpleegbaar gemaakt kunnen worden via een website. (interessant voor nieuwe inwoners: ze kunnen een idee krijgen van de energie-uitstraling van hun toekomstig stulpje)
Het stadsbestuur gaat principieel akkoord met het organiseren van een biomarkt (zie verder: gevolg adviezen).
Op dinsdag 13 januari 2004 zal er een overlegvergadering plaatsvinden met alle geïnteresseerde gemeenten om het initiatief verder te ontwikkelen.
En elders... :
Het college van burgemeester en schepenen heeft in vergadering van 1 december 2003 volgende antwoorden op de adviezen van de milieuraad geformuleerd:
De werkgroep “koude beek “ van Natuurpunt is voor het eerst samengekomen.
Ze hebben een eerste inventarisatie gemaakt van wat de gemeenten doen en er wordt contact opgenomen met de provincie.Er is vastgesteld dat de koude beek opnieuw “grondig” geruimd is door de provincie ondanks de beloften dat men in de toekomst aan een ecologisch meer verantwoord beekbeleid zou werken.
Er wordt gevraagd of het stadsbestuur hierop kan reageren.
Men stelt vast dat in de kerst- en nieuwjaarsperiode de winkels hun deuren steeds vaker wagenwijd open laten staan. Dit wordt ervaren als een grote verspilling van energie: het kan toch niet de bedoeling zijn dat de straten verwarmd worden.
Enerzijds wordt het geld van de belastingbetaler gestopt in subsidies voor isolatie van woningen, maar langs de andere kant laat men de energie wegvloeien via de openstaande deuren.Men vraagt zich af of hieraan niets gedaan kan worden.
Er zal een brief gezonden worden aan de middenstandsraad om de handelaars aan te zetten oordeelkundig met de verwarming om te springen.
De “Open Monumentendag 2004” zal in het teken staan van “Natuur en monumenten”.
Natuurpunt werkt samen met de dienst Cultuur om een nieuw wandelleerpad op Klein Zwitserland uit te zetten. Dit zal plechtig geopend worden in het kader van de Open Monumentendag 2004.
Men stelt vast dat de leden van Mortselse sportverenigingen vaak gebruik maken van de wagen voor verplaatsingen van en naar de sportclub.
Kunnen we van sportievelingen niet verwachten dat ze zich te voet of per fiets naar deze activiteiten bewegen?
De gecoro heeft nog geen conclusie geformuleerd over het bermproject omdat men nog niet over een duidelijk invullingsplan beschikt.
Er heerst nog steeds onduidelijkheid over het lot van de “NMBS-gronden” (stuk voorbij “Klein Zwitserland”).
“…
1. GECORO adviseert de gemeente om in het Structuurplan niet alleen met betrekking tot de visie op lange termijn duidelijke keuzen te maken, maar evenzeer inzake het korte termijnprogramma. Het ligt voor de hand dat de prioriteiten bepaald worden uitgaande van het beleidsprogramma van het huidige bestuur. Het plan mag niet de indruk creëren dat alle voorstellen die nu in het document staan ook op korte termijn zullen worden verwezenlijkt. Visie en algemene concepten kunnen gebiedsdekkend zijn, een KT-programma niet. Uitspraken over gebieden en plekken die niet op korte termijn zullen worden uitgevoerd, worden best niet te gedetailleerd uitgewerkt. Slechts die mate van gedetailleerdheid is nodig die de mogelijkheid biedt om projecten, publieke en private, te beoordelen. Voor voorstellen die kans maken op uitvoering binnen een beperkte termijn is anderzijds een grotere detaillering nodig zodat de voorstellen op hun uitvoerbaarheid worden getoetst. Alleszins moet grondig ontwerpmatig onderzoek gebeuren met betrekking tot de Statielei en het Gemeenteplein, zelfs indien dit niet direct tot de bevoegdheid van de gemeente behoort. Het opmaken van een beeldkwaliteitsplan voor het openbaar domein is eveneens noodzakelijk.
2. Er moet over gewaakt worden dat op de vergaderingen met de bevolking niet te veel verwachtingen gewekt worden. Het verdient de voorkeur de bestuursprioriteiten, die vastliggen, te verduidelijken en de relatie ervan met het plan duidelijk te maken. Binnen deze prioriteiten kan worden gepeild naar de projecten die het nauwst aan het hart van de bewoners liggen.
3. GECORO dringt erop aan dat een grondige discussie over het plan in de Stuurgroep plaatsvindt. Deze wordt best uitgebreid met enkele geïnteresseerden (deskundigen in de brede betekenis) uit de ‘ruimte gebonden’ raden (milieuadviesraad, verkeerscel). Op een geschikt ogenblik kunnen best ook ‘uitvoerders’ worden betrokken zoals De Lijn, NMBS, Sociale Huisvestingsmaatschappij,…
4. In dit advies doet GECORO nog geen uitspraken over de verschillende sleutelkwesties die hiervoor aan bod kwamen. Ze zal dit zeker doen. Het is nochtans gewenst dat de gemeente eerst zelf de klemtonen bepaalt, na overleg in de stuurgroep, en deze ter advies voorlegt zodat een meer gericht advies kan worden uitgewerkt.
…”
Op de milieuraad werd opgemerkt dat het nuttig zou zijn de vergaderdata van dit overlegorgaan ruim op voorhand te kennen zodat er gedacht kan worden over eventuele agendapunten.
laatste wijziging: 06/08/19